Toast, chatting - avagy néhány szó a szövegelésről...
2010.01.24. 15:48
A dancehall eredetileg - ahogyan már korábbi blogbejegyzésben szóltunk a történetéről és napjaink előadóiról - a reggaere épülő zeneirányzat, eredete az 1960-as évek végére tehető. Ebben a blogbejegyzésben a műfajhoz (is) köthető kifejezéseket járjuk körbe.
Nagy hatást gyakorolt a dancehall kifejlődésében az ún. „toast”, egy módja a beszédnek, ami előadóktól, mint U-Roy lettek ismertek és ezzel a dancehall kezdetének is tekintik.
Az éneklés táncolható ritmusokra történik, amit dancehall berkekben leggyakrabban szintetizátorral és basszus computerekkel történik - erről is írtunk már a Sleng teng riddim, illetve az Irie maffia - kapcsán, majd egy „Selector” zenepult segítségével átmixeli. A ritmusokra a leggyakrabban a patois-ul énekelnek – úgymond „chattelnek".
Egy ismertető jele többek között, hogy éneklés közben folyamatosan egy előző strófát a mindig hasonló kiejtéssel az utolsó szótag egy szakaszával rímelik. A beszédének a dancehallban a "toast"-ból és "chatting"-ből származtatható.
Ellentétben a részben erősen a Rasztafári vallásba vésődött Roots reggeatől a dancehall aligha van vallásosan felépítve. A dancehall fogalma eredetileg nem a vallásos, sokkal inkább a parti-orientált reggaesektől lett megfogalmazva, amiben nem kényszerűen folytatott "toast" folyik, hanem éneklés is van. Hasonlóan az amerikai "hip hop"-hoz, sok szexuális és erőszakkal foglalkozó szöveg jelenik meg. Különösen erős és ellentmondó témákat keringetnek ismert előadók, mint Elephant Man és T.O.K. – de Buju Banton darabja a Boom Bey Bey is kritikákat vont maga után. (Forrás: wikipedia.hu)
A dancehallokhoz szorosan kapcsolható a soundsystemek világa, amelyekről, valamint a hozzájuk kapcsolódó clashekről és dubplatekről legközelebb beszélünk.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.